Michael Thonet

Michael Thonet – A hajlított fa mestere

Michael Thonet (1796–1871) német asztalosmester és bútortervező, aki forradalmasította a bútorgyártást a hajlított fa technológiájának kifejlesztésével.

1796. július 2-án született a németországi Boppardban, a Rajna partján fekvő kisvárosban. Apja tímár volt, de Thonet az asztalos mesterség iránt érdeklődött, és 1819-ben saját műhelyt nyitott szülővárosában. Kezdetben hagyományos bútorokat készített, de az 1830-as években már elkezdett kísérletezni a bükkfa gőzölésével és formázásával, amely lehetővé tette könnyed, elegáns és tartós bútorok létrehozását.

Ez a technológia nemcsak új formákat tett lehetővé, hanem lehetőséget biztosított arra is, hogy könnyen szállítható, mégis masszív és elegáns bútorokat hozzanak létre.​

 

Az első sikerek és a Thonet vállalat megalapítása

Michael Thonet tehetségére és innovatív bútorgyártási technológiájára az osztrák birodalom vezetői is felfigyeltek. 1842-ben Klemens Wenzel von Metternich herceg, az Osztrák Császárság befolyásos politikusa meghívta Bécsbe, hogy mutassa be hajlított fa bútorainak gyártási eljárását. Thonet családjával együtt átköltözött, és a császári udvar támogatásával megbízást kapott a Liechtenstein-palota parkettáinak elkészítésére. Ez az első nagyobb bécsi munkája nemcsak anyagi stabilitást hozott számára, hanem lehetőséget adott arra is, hogy bemutassa forradalmi hajlítási technológiáját az arisztokrácia és a bécsi elit előtt.

A következő években Thonet folyamatosan fejlesztette gyártási módszereit, és 1853-ban fiai bevonásával megalapította a „Gebrüder Thonet” vállalatot, amely a tömegtermelésre alkalmas bútorok előállítására specializálódott. Az áttörést az 1851-es londoni világkiállítás hozta meg, ahol a hajlított fa bútorai óriási sikert arattak, és nemzetközi figyelmet kaptak. Ezt követően a vállalat rohamos növekedésnek indult, és 1859-ben piacra dobták a híres No. 14-es széket, amely egyszerűsége, eleganciája és tömeggyárthatósága révén minden idők egyik legsikeresebb bútordarabjává vált. Thonet székei világszerte kávéházakat, éttermeket, vasútállomásokat és közintézményeket hódítottak meg, és ezzel megalapozták a vállalat világhírnevét.

Franciaországban, különösen Párizsban, a Thonet bútorok elengedhetetlen részévé váltak a kávéházi kultúrának. A könnyed, elegáns és strapabíró székek tökéletesen illeszkedtek a nyüzsgő kávézók és mulatók enteriőrjébe. Nem véletlen, hogy a korszak művészei is megörökítették őket: Henri de Toulouse-Lautrec híres festményén, „A Moulin Rouge-ban” (At the Moulin Rouge) című alkotáson is feltűnnek ezek a szépséges hajlított faszékek, amelyek a párizsi éjszakai élet ikonikus bútordarabjaivá váltak.

Henri de Toulouse-Lautrec At the Moulin Rouge, 1892 - 1895
Henri de Toulouse-Lautrec At the Moulin Rouge, 1892 - 1895
Thonet no 14


A világ első "lapraszerelt" bútora - Az a bizonyos no. 14 szék

A No. 14 szék, amelyet Michael Thonet 1859-ben tervezett, a világ egyik legismertebb bútordarabja lett. Az egyszerű, mégis elegáns formatervezés és a hajlított fa innovatív felhasználása új korszakot nyitott a bútorgyártásban. A szék különlegessége, hogy mindössze hat fő alkatrészből áll: négy hajlított bükkfa elemből, egy rétegelt lemez ülőkéből és néhány csavarból. Ez az egyszerű szerkezet nemcsak az esztétikai minimalizmust képviselte, hanem a gyártás hatékonyságát is forradalmasította.

A Thonet által kifejlesztett gőzöléses hajlítási technika lehetővé tette a fa könnyed formázását anélkül, hogy a szerkezeti szilárdság csorbát szenvedett volna. A No. 14 szék gyártási folyamatát úgy optimalizálták, hogy azt nagy mennyiségben és viszonylag alacsony költséggel lehessen előállítani, így a bútordarab szélesebb társadalmi rétegek számára is elérhetővé vált. Egyik legnagyobb előnye a lapraszerelt kivitel volt: egyetlen szabványos méretű ládába akár 36 széket is be lehetett csomagolni, ami forradalmasította a bútorszállítást és lehetővé tette a világméretű terjeszkedést.

A No. 14 szék gyorsan meghódította a vendéglátóipart, különösen a kávéházakat és éttermeket, ahol könnyű súlya, mégis masszív szerkezete ideális választássá tette. A bécsi kávéházak szinte kivétel nélkül ezt a modellt használták, és népszerűsége hamarosan Európa többi nagyvárosába is eljutott. A párizsi, londoni és berlini kávézók mellett a szék megjelent New York és más világvárosok elegáns éttermeiben is.

A No. 14 nem csupán egy bútordarab, hanem a modern ipari formatervezés egyik első példája is. Olyan neves építészek és dizájnerek, mint Le Corbusier és Bauhaus mesterek is nagyra értékelték a szék funkcionalitását és időtállóságát. A modell népszerűsége a mai napig töretlen, és számos modern változatban is elérhető. Az eredeti darabok keresettek a gyűjtők körében, és továbbra is ikonikus részét képezik a belsőépítészetnek és a bútorkultúrának világszerte.

Thonet katalógus 1859.-ből
Az első katalógus 1859-ből, különböző székmodellekkel, köztük az ikonikus 14-es számú székkel. Forrás: plusminus160.com

Thonet katalógusok: A bútortervezés történetének kulcsfontosságú dokumentumai

A Thonet katalógusok nem csupán a bútorgyártás történetének fontos dokumentumai, hanem kulcsfontosságú szerepet játszottak a cég sikerében és globális elterjedésében. A Thonet által kiadott katalógusok az 19. és 20. század fordulóján megváltoztatták a bútorkereskedelem és -forgalmazás hagyományos formáit. Az egyik legfontosabb újítás, amelyet Thonet bevezetett, az volt, hogy a bútorokat nemcsak egyes megrendelők számára, hanem szélesebb közönség számára is elérhetővé tette a katalógusokon keresztül.

A Thonet katalógusok részletesen bemutatták a különböző bútormodelleket, és lehetőséget adtak az ügyfeleknek, hogy azokat rendelésre válasszák. A cég azáltal, hogy világméretű szállításokat kínált, igyekezett elérni, hogy minél szélesebb rétegek ismerjék meg a termékeit, és hogy a Thonet bútorok a különböző társadalmi osztályok számára is elérhetők legyenek. A katalógusok tele voltak szép illusztrációkkal, amelyek nemcsak a bútorok designját, hanem a korabeli lakberendezési trendeket is tükrözték.

A katalógusok különlegessége abban rejlett, hogy nemcsak minták és modellek kínálatát nyújtották, hanem egyben marketingeszközként is funkcionáltak. A Thonet vállalat világkiállításokon való részvétele, a reklámgrafikák, valamint a bemutatótermek és katalógusok egyaránt hozzájárultak a márka globális népszerűsítéséhez. Az ügyfelek különféle modellek közül választhattak, és a különböző bútorokkal való rendelkezésre lehetőség volt – mindezt egy olyan időszakban, amikor a tömegtermelés és a standardizált termékek iránti kereslet egyre nőtt.

A Thonet katalógusok ma már nemcsak történelmi értékkel bírnak, hanem gyűjtők számára igazi kincsekké váltak. Mivel ezek a kiadványok nemcsak a bútordizájn és a művészeti irányzatok fejlődését, hanem a korszak lakberendezési esztétikáját is bemutatják, a Thonet katalógusok fontos dokumentumokká váltak a bútortörténet kutatói és a dizájn iránt érdeklődők számára.

Thonet hatása a művészvilágra: Inspiráció a festészetben, építészetben és formatervezésben

Michael Thonet munkássága nemcsak a bútorgyártásban hozott forradalmi újításokat, hanem jelentős hatást gyakorolt kortársaira is, inspirálva számos művészt, építészt és formatervezőt. Az általa kifejlesztett hajlított fa technológia és az ebből született bútorok világszerte elismerést arattak, és számos ikonikus alkotás születését ösztönözték.

A 20. század elején a modernista építészet és formatervezés úttörői, mint például Le Corbusier, nagyra értékelték Thonet munkásságát. Le Corbusier, aki a funkcionalizmus és a minimalizmus híve volt, Thonet hajlított fa bútorait az egyszerűség és a funkcionalitás mintapéldáinak tekintette. Ezek a bútorok hozzájárultak ahhoz, hogy Le Corbusier saját tervezési elvei szerint alakítsa ki a belső tereket, ahol a forma a funkciót követte.

Breuer Marcell, a Bauhaus iskola kiemelkedő alakja, szintén jelentős inspirációt merített Thonet technikáiból. Breuer az 1920-as években kezdett kísérletezni a hajlított acélcsöves bútorokkal, és 1925-ben megalkotta híres Vaszilij-székét (B3), amelyet a kerékpárkormányok formája ihletett. Bár Breuer anyaghasználata eltért Thonetétől, a hajlítás technikája és az egyszerű, letisztult formavilág egyértelműen Thonet hatását tükrözi. Később, 1928-ban Breuer megtervezte a B32-es széket, közismert nevén a Cesca széket, amelyet lánya, Francesca beceneve ihletett. Ezt a széket a Thonet cég kezdte gyártani, és a mai napig a csőbútorok egyik legismertebb darabja.

Összességében Michael Thonet innovációi és dizájnjai mélyreható hatást gyakoroltak a bútortervezésre és a belsőépítészetre, inspirálva a modernista mozgalom számos kulcsfiguráját, és hozzájárulva a 20. századi dizájn fejlődéséhez.

Cesca szék B32
Breuer Marcell féle B32-es szék, Cesca szék. Forrás: steelform.com
Vaszilij szék b3
Breuer Marcell féle B3-as szék, Vaszilij-szék. Forrás: mobelkunst.hu

Thonet öröksége: A klasszikus dizájn továbbélése és modern átiratai

Michael Thonet és 5 fia
Michael Thonet 5 fiával

Michael Thonet 1871-ben, 75 éves korában hunyt el, de a neve és az általa alapított bútorgyár öröksége máig él. Halála után a vállalat irányítását fiai, a Thonet család tagjai vették át. Különösen August és Josef Thonet, akik szintén a bútorgyártás mesterei voltak, folytatták apjuk munkáját, és a cég sikeres működését továbbra is biztosították. A Thonet család nemcsak megőrizte Michael Thonet innovációit, hanem új irányvonalakat is felfedezett, amelyeket a modern dizájn igényeihez igazítottak.

A Thonet vállalat a 20. század elején, különösen a két világháború között, a modernista dizájn és a minimalizmus szimbólumaivá vált, és központi szerepet kaptak a Bauhaus mozgalomban, valamint híres építészek és formatervezők munkáiban. A globális terjeszkedés során a Thonet család továbbra is a vállalat élén maradt, és a hagyományos hajlított fa bútorok mellett újabb innovatív dizájnokat alkotott, figyelembe véve a modern igényeket.

Napjainkban a Thonet név továbbra is az elegancia, az időtálló design és a minőség szinonimájává vált. A cég továbbra is híres a klasszikus No. 14-es székének gyártásáról, amely máig a világ egyik legismertebb bútorává vált, ugyanakkor modern változatait is készítik, hogy megfeleljenek a mai trendeknek. A Thonet bútorok továbbra is jelen vannak a legnevesebb múzeumok, galériák és galériás bemutatótermek tárlatain, miközben a lakberendezési piacon is keresett darabok maradtak, amelyeket a gyűjtők és dizájnrajongók egyaránt nagyra értékelnek. A klasszikus Thonet bútordarabok tehát nemcsak a múltat idézik, hanem élő, aktív részei a kortárs dizájnnak, amelyeket minden korosztály szeret és keres. Az emberek a Thonethez való viszonyulásukat a hagyományok és az új iránti tisztelettel, valamint az ikonikus dizájn iránti folyamatos rajongással ötvözik.

Thonet S220F
Modern Thonet design napjainkban, S220F szék. Forrás: www.thonet.de
Thonet S32N szék
Modern Thonet design napjainkban, S32N szék. Forrás: www.thonet.de